onsdag 23. oktober 2013

Hvorfor gastric sleeve og ikke gastric bypass..

Jeg har i tre år ventet på denne operasjonen, har gått mye frem og tilbake før jeg fant ut av hva jeg skulle gjøre. Det fins ett hav av informasjon om gastic bypass oprasjonen, men ikke mye om gastric sleeve.

Så jeg tenkte jeg ville skrive litt om mine erfaringer og tanker rundt dette, kanskje det kan hjelpe andre å ta ett valg også.



Får vel begynne med forskjellene som avgjorde det for meg..

Dette er mine grunner for valg av oprasjons metode.. Ingen fasit!




Gastrick bypass ser slik ut:
Her kutter de av på toppen av magesekken (se "pouch"), og fra bunnen av magesekken og nedover tarmen, måler de opp 1,2meter (Ref. SIV). De kutter der tarmen og kobler den delen og delen før magesekken sammen. Deretter kobler de til det de koblet fra, lenger nede på tarmen.
Dette er ett omfattende inngrep, det ser man jo bare på alt som er kutta av, flytta på og sydd sammen igjen.. Men stedene det er sydd sammen er mindre enn ved sleeve, og det er mindre sjanse for lekasje.

Dette er ting som man kanskje ikke tenker på når det gjelder denne type oprasjon:
  • Man kan ikke kaste opp (magesekken er jo koblet fra), men man kan fortsatt bli matforgiftet og få omgangs syken. Man vil fortsatt brekke seg, og bli like dårlig som vanlig.
  • Stor(!) sjanse for tarmslyng! Dette er fordi tarmene har blitt flyttet på og dratt til andre steder enn de normalt ligger. Tarmslyng er en alvorlig lidelse der passasjen av tarminnholdet gjennom tarmkanalen er helt eller delvis stoppet opp. Dette medfører store smerter og må behandles, ellers kan tarmen dø, og man kan få bukhinnebetennelse. Les mer her.
  • Mangelsykdommer. Dette er lett å undervurdere, men kan være utrolig tungt å gå med, og husk på at man blir eldre! Alle de som har jobbet i eldreomsorgen ser hvor mye vitaminer, kalsium, B12 osv som gis hver dag.. Alt dette blir tatt opp i tarmen, og når man fjerner 1,2meter av den, kan det ihvertfall ikke være en fordel? Det finns ikke forskning enda om dette.. Men det finns heldigvis enda sunn fornuft.. ;) 
  • Dumping, jeg ser det er mange som syns dette er en god ting, fordi da får de en fysisk stopper for hvor mye og hvor fet mat de kan spise. Mer info her. For min del ser jeg mer ulempene resten av livet enn akkurat de første årene etter oprasjonen hvor det kan hjelpe en.
    - Jeg vil ikke risikere å få dumping på min bryllupsdag fordi jeg vil spise litt bryllupskake..
    - Jeg vil ikke risikere dumping når jeg spiser en kvikklunsj på påskeskitur med barnebarna..
    - Jeg vil ikke risikere dumping når det er vaffeltirsdag på eldresenteret..
    Det er rett og slett for mye nedsider for min del.. Og dumping er ingen tryllestav så man ikke spiser ting man ikke burde. På oprasjonsskolen fortalte en av foreleserene om en pasient som hadde regnet ut eksakt hvor mye sjokolade hun kunne spise av gangen for å ikke få dumping.. -Av gangen- Det vil si hun kunne spise 200g sjokolade, så lenge hun tok feks en rute pr 2.min.. Er man ikke motivert, vil selv ikke en oprasjoen være en løsning..
  • Det fins masse mer, som: Dehydrering, magesår, forstoppelse, fettdiaré, brokk, gallestein..
    For mer informasjon om komplikasjoner og ettervirkninger, trykk her.
     

Gastic sleeve ser slik ut:
Dette er en mye mindre omfattende oprasjon, hvor man "kun" kutter av "sekken", så mage og tarm blir omtrent like tykt. Det er ett langt sår, hvor det kan komme lekasje av magesyre. Om det skjer blir man innlagt i tre md.. Ellers er det ingen inngrep på tarmen så tarmslyngfaren er lik som hos deg, man kan fortsatt kaste opp, og dumping skjer ikke da lukkemuskelen som posjonerer ut maten fra magesekken er inntakt (ca der hvor det står "pylrous").
  • Halsbrann er en vanlig komplikasjon etter denne oprasjonen, og sliter man med sure oppstøt, får man ikke lov å ta denne. Det er fordi at om man får sure oppstør med en så liten magesekk, vil magesyren ligge opp i spiserøret, medisiner virker ikke og det vil være uutholdelig. Og det eneste som kan rette på det, vil være å ta en gastric bypass..
  • Mangelsykdommer kan komme, men her er hele tarmen som opptar vitaminer og mineralene intakt..
  • Magesekken kan utvide seg igjen, så i teorien kan man legge på seg igjen! Denne oprasjonen krever nok mer egeninnsats og kontroll.. Men for min del, er det ikke noe jeg ser på som ett problem..

Dette var mine grunner for at jeg valgte, og var heldig nok å få lov, til å ta gastric sleeve..


Ingen tvil om at jeg har gjort en grundig jobb, veid for og imot.. Spurt og gravd hos alle jeg kom over som kanskje kunne ha noen informasjon om noe jeg kunne dumpe borti før/under/etter oprasjonen.
Jeg har en fantastisk kjæreste og familie som er kritiske, undersøkende og utrolig støttende. Det har gitt meg mange jeg kan lufte ting jeg tenker på med, de har hjelpt meg å sette ting på riktig plass og sortere all informasjonen jeg har funnet og fått.
Jeg syns det er godt å veie for og imot, og finne ut av hva man vil med dette, hva er viktig for en selv?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar